Så jag tänkte att eftersom jag är ganska så framgångsrik på Etsy, måste jag ändå säga ;), har sålt 1,129 smycken och annat sen i juni 2013, så vill jag dela med mig av hur man gör om man själv skulle vilja sälja på Etsy! Dela med mig, ge lite tips på hur man kan göra osv. Om du undrar något så är det bara att fråga så kan jag göra ett inlägg av det sen.

Så tänkte börja med att berätta lite kortfattat om hur man kommer igång med Etsy!

Untitled

Först och främst måste du ju såklart bestämma vad du ska sälja. Det kan vara i princip vadsomhelst så länge som det är handgjort. Det går också att sälja vintage och sälja exempelvis pyssel saker men jag säljer smycken och accessoarer så det är det jag kan och ska skriva om.
När du väl bestämt dig är det dags att skapa! Ha helst minst tio artiklar i din shop vid öppning. Tänk på att inte börja med att köpa en massa material, för du vet inte vad som säljer eller inte. Kan tyvärr vara så att sånt man själv älskar det älskar ingen annan… Hårt men sant 🙂 Så gör en av varje, det räcker.

Untitled

Nästa steg är att fota allt fint du gjort. Och det här är viktigt. Spelar ingen roll hur fina saker du gör, har du dåliga bilder kommer du inte sälja lika bra. Så ljusa bilder. Närbilder, bilder när det du säljer används är viktigt. Tänk på att alla bilderna i din shop ska höra samman. Så liknande bakgrunder osv. Bilderna nedan är från min shop. Och ja, det har liksom blivit så att det blivit lite olika bakgrunder! Jag började med att bara ha rosa och lila, men sen blev det för mörkt med lila så började ha vita och ljusare rosa. Och ja, sen blev det en väldigt massa olika bakgrunder. Men jag håller på att fota om allt (evighetsjobb) så att det blir mer sammanhörande.

Untitled

Sen är det dags att lägga upp allt. Titeln på din produkt måste vara beskrivande, alltså t ex(exempel från catfightback) ”Long venus symbol necklace”, istället för att t ex ge det ett namn, säg, Beyoncé. Det är ju förstås lite roligare att namnge allt man gör men det blir väldigt svårt att hitta din produkt då. Tänk beskrivande korta meningar, du kan ha flera stycken, som beskriver din produkt.

Untitled

För varje produkt får du ha högst tretton taggar. Det är viktigt att dessa taggar är samma som din titel, b la, också taggar som är så beskrivande som möjligt. Inte bara ett ord. Tänk på vad du själv skulle skriva in i sökfältet eller Googla på om du skulle leta efter det du säljer! Detta, som är en hel vetenskap, kallas SEO, Search engine optimization, som jag faktiskt inte orkat sätta mig in i men ska! Är man bra på SEO så kommer dina produkter lättare synas på Etsy men också på Google. Alltså, SEO = hur du optimiserar dina rubriker med taggar för att kunna komma upp så högt som möjligt i olika sökmotorer 🙂

Untitled

Prissättning är nästa steg. Inte helt lätt. Men nedanstående formel är bra att gå efter.

a5be481745ede60ba1d791f5fe023728

När allt detta är gjort är det dags att öppna shoppen! Yey! Och sen rullar beställningarna in! Eller? Nja. För mig tog det, om jag inte minns fel, ca 45 dagar innan jag sålde ett halsband. Sen tog det nästan lika lång tid innan nästa efter det. Det var inte fören jag kom på att det var feministiska smycken jag ville göra det tog fart och då skötte sig ganska bra själv till en början. Sålde ett-tre stycken om dagen ett par månader. Var överlycklig! D

Och till sist. Ingen är perfekt från början, man lär sig hela tiden! Och det är ok. Jag har absolut ingen perfekt shop, borde jobba med både mina bilder och SEO. Men små steg varje dag. Den här listan har jag skrivit ut och hängt upp på mitt kontor. Tips! 🙂

Untitled2

Så det var en lite förenklad guide till hur man öppnar en Etsy shop! Kommer komma många fler och lite mer djupgående inlägg om det!

4 reaktioner på ”Etsy Guide Del 1.

  1. Du anar inte hur lägligt detta kommer, jag är precis i startgroparna för min shop! 🙂 Jättebra guide, jag har turligt nog följt den precis innan jag ens läst den. Ser fram emot nästa del! Efterfrågar något om skatt och sånt, när det gäller hobbyprojekt. Har varit inne på skatteverket men förstår inte riktigt.

    Kram!

    Gilla

Kommentera

